گیربکس شافت مستقیم

گیربکس شافت مستقیم یا هلیکال چیست؟

گیربکس شافت مستقیم به دلیل شکل طراحی چرخ دنده اش به این نام شناخته می شود. طراحی چرخ دنده به این شکل است که میزان تحمل تنش و فشار بالایی نسبت به چرخ دنده های معمولی دارد.در بازار گیربکس های آلمانی، ایتالیایی، ترک (ترکیه)، ژاپنی و چینی موجود است.

مشخصات فنی گیربکس شافت مستقیم یا هلیکال

چرخ دنده ها قطعات دوار دندانه دار هستند که در تماس با چرخ دهنده های دیگر قرار می گیرند. چرخ دنده ها یکی از مهمترین اجزای هر گیربکس می باشند. دو یا چند چرخ دنده که در کنار یکدیگر و در ارتباط باهم قرار داشته باشند، گیربکس را تشکیل می دهند . گیربکس ها از طریق کاهش دور در چرخ دنده ها می توانند گشتاور خروجی را افزایش دهند و جهت چرخش شفت خروجی را تعیین نمایند.

یکی از متداول ترین و پر استفاده ترین گیربکس ها در صنعت، گیربکس شافت مستقیم با دنده هلیکال می باشد. در شکل ذیل یک جفت چرخدنده هلیکال را می بینید:

مشخصات فنی گیربکس شافت مستقیم یا هلیکال
مشخصات فنی گیربکس شافت مستقیم یا هلیکال

گیربکس sew

علت نامگذاری این گیربکس، چرخ دنده های مورب و هلیکالی آن است. تفاوت چرخ دنده هلیکال با چرخ دنده معمولی میزان درگیری دو چرخ دنده می باشد. در چرخدنده هلیکالی میزان سطح تماس بین چرخدنده ها بیشتر بوده و این موضوع سبب تحمل فشار بیشتر و ایجاد صدای کمتر می شود. همچنین جنس چرخ دنده های هلیکال از فولاد آلیاژی است که این موضوع خود بر توانایی تحمل فشار می افزاید. در بعضی از مدل های گیربکس هلیکالی از ترمز برای عدم بازگشت گیربکس استفاده می شود.

یک زوج چرخدنده هلیکال درگیر که دارای زاویه هلیکس مشابه و در خلاف جهت یکدیگر هستند. یک چرخدنده به عنوان محرک و چرخ دنده دیگر به عنوان متحرک عمل نموده و باعث انتقال دور و گشتاور از محوری به محور دیگر می شوند. ساختار گیربکس های هلیکال به گونه ای است که انتقال نیرو در این گیربکس ها با حرکت یک نقطه در امتداد سطح دنده انجام می شود. بازده گیربکس های شافت مستقیم به دلیل استفاده از چرخدنده های هلیکال بالا بوده و معمولا بین 90 تا 99 درصد می باشد. گیربکس های شافت مستقیم با توجه به مزایایی که دارند به طور گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.

گیربکس هلیکال یکی از قدیمی ترین و ابتدایی ترین گیربکس های صنعتی هستند که در مدل تک استیج و مدل 2 و 3 استیج محدوده گشتاوری بین 50 تا 20000 نیوتن متر را پوشش می دهند. این نوع گیربکس ها از نظر تنوع نسبت تبدیل از 1:30 تا 1:289.74، در گیربکس های مرکب یا ترکیبی نسبت تبدیل تا 1:2700 تقسیم بندی می شود. دسترسی به این میزان گشتاور و نسبت تبدیل بسیار بالا در بازار خیلی مشکل می باشد و تنها گیربکس های خاصی هستند که این ویژگی ها را دارند.

همچنین گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم می تواند گیربکس با دور های خروجی بالا یا گیربکس هایی با وزن کم را نیز تامین کند. گیربکس های هلیکال به علت اینکه همیشه دارای راندمانی بالا هستند، نسبت بهتری بین خروجی گشتاور و فضای نصب را ارائه می دهد، این به این معنی است که گیربکس هلیکال با همه شرایط سازگار است.

گیربکس آویز

شافت خروجی گیربکس هلیکال در راستای شافت الکتروموتور می باشد. موتور گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم می تواند با الکتروموتور ها، سروو موتورها و یا هیدرو موتورها کوپل شوند و حتی می توان دور ورودی الکتروموتور را توسط کوپلینگ یعنی ورودی شافت به گیربکس انتقال داد.

گیربکس شافت مستقیم یا هلیکال
گیربکس شافت مستقیم یا هلیکال

انواع گیربکس شافت مستقیم (هلیکال)

گیربکس هلیکال یک طبقه یا چند طبقه
گیربکس هلیکال پایه دار یا گیربکس فلنج دار
گیربکس هلیکال پایه و فلنج
گیربکس هلیکال به همراه گلدانی خروجی

انواع برند گیربکس هلیکالی یا شافت مستقیم

برند SEW، بونفیلیولی و غیره از برندهای مطرح اروپایی و برند رهنما، گیربکس هلیکال ایران، گیربکس هلیکال پارس و غیره نیز از برندهای معتبر سازنده گیربکس با کیفیت ایرانی هستند.

اجزاء گیربکس هلیکال

گیربکس های هلیکال متناسب با میزان گشتارو مورد نیاز و توان ورودی تشکیل شده از تعدادی چرخ دنده هلیکال یا جناغی، پینیون ورودی پینیون شافت خروجی، سیل های آب بند، بیرینگ ها، تعدادی خار نگه دارنده، سوپاپ هوا، هوزینگ یا پوسته گیربکس، واشر و تعدادی شیم تشکیل شده است.

نحوه انتخاب گیربکس هلیکال

برای انتخاب گیربکس در ابتدا باید بدانیم گیربکس برای چه کاربری می باشد. سپس مقدار بازه کارکرد گیربکس است که اهمیت دارد. میزان قدرت که با کیلووات یا اسب بخار مشخص می شود همینطور گشتاور نامی گیربکس که با واحد نیوتن متر مشخص می شود. دور خروجی گیربکس یا نسبت تبدیل گیربکس باید مشخص باشد. در نهایت باید نحوه نصب گیربکس را تعیین کنیم.

نحوه نصب گیربکس شافت مستقیم

نحوه نصب گیربکس شافت مستقیم
نحوه نصب گیربکس شافت مستقیم

مزایای گیربکس شافت مستقیم

  • کارکرد آرام و با نویز کم
  • بازده بالا
  • توانایی کار در سرعت های بالا بدون لرزش
  • توانایی انتقال گشتاور و توان بالا
  • تعمیر و نگهداری راحت و آسان
  • توانایی کار در نسبت های تبدیل بالا
  • فضای کافی جهت روغن کاری مناسب چرخ دنده ها و عمر بالا

تعمیر و نگه داری گیربکس هلیکال

در زمان شنیده شدن صداهای غیر معمول و لرزش شدید گیربکس می بایست بیرینگ های گیربکس چک و تعویض گردد و اگر مشکل از چرخ دنده ها باشد باید با کارشناسان مربوطه تماس بگیرید تا در صورت وجود دنده های گیربکس مذکور آن ها را تعویض کنید.
نشت روغن میتواند از نقاط مختلفی از گیربکس اتفاق بیافتد، این علل شامل خرابی واشر و سیل های آب بند گیربکس می باشد.

عدم چرخش شافت خروجی گیربکس وقتی الکتروموتور در حال کار کردن می باشد میتواند علت این خرابی از بین رفتن پینیون ورودی گیربکس باشد.
در هر 3000 ساعت یا حداقل هر شش ماه یکبار باید روغن یا واسکازین داخل گیربکس چک شود.
هر سه سال یکبار باید روغن گیربکس و گیریس بیرینگ ها تعویض شود (البته گیربکس های هلیکال سایز کوچک و گیربکس های حلزونی احتیاجی به تعویض روغن در طول کارکردشون ندارند.).

کاربرد گیربکس های هلیکال یا گیربکس شافت مستقیم

گیربكس هلیكال (گیربکس شافت مستقیم) یكی از پر كاربردترین ها در صنایع مختلف می باشد. گیربكس هلیكال (گیربکس شافت مستقیم) فلنجدار برای موارد عمود نصب مانند میكسرها و نوع پایه دار بیشتر در خطوط انتقال مواد مورد استفاده قرار می گیرند. از دیگر كاربرد های این محصول می توان به استفاده در موارد زیر اشاره كرد:

  • گیربکس هلیکال میکسر
  • گیربکس هلیکال تیکنر
  • گیربکس هلیکال بچینگ
  • گیربکس هلیکال صنایع فولاد
  • گیربکس هلیکال صنایع سیمان
  • گیربکس هلیکال صنایع غذایی
  • گیربکس هلیکال صنایع آب و فاضلاب
  • گیربکس هلیکال صنایع داروسازی
  • گیربکس هلیکال صنایع دریایی
  • گیربکس هلیکال صنایع کاشی و سرامیک
  • گیربکس هلیکال صنایع بسته بندی
  • گیربکس هلیکال کانوایر یا نوار نقاله

گیربکس شافت مستقیم چیست ؟

پرکاربرد ترین نوع گیربکس صنایع با گشتاور متوسط، گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم است. این گیربکس به دلیل نوع طراحی در چرخدنده به این نام شناخته می شود. طراحی چرخدنده به صورتی است که میزان تحمل تنش و فشار بالایی نسبت به چرخدنده های معمولی دارد.

بهترین شرکت سازنده گیربکس ایرانی در ساخت گیربکس هلیکال شافت مستقیم کدام است؟

شرکت های زیادی در ایران اقدام به ساخت گیربکس هلیکال شافت مستقیم کرده اند. در این بین شرکت گیربکس شریف اصفهان دارای جایگاه ویژه ای بوده و محصولاتی بسیار با کیفیت تولید می کند.
شرکت گیربکس شریف تولید کننده انواع گیربکس هلیکال شافت مستقیم (سری G) ، گیربکس بول هلیکال (سری K) و گیربکس سه محور (سری H) در ایران است و محصولات شرکت گیربکس شریف به کشورهای همسایه نیز صادر می شود.

گیربکس هلیکال شافت مستقیم چه تفاوتی با گیربکس بول هلیکال دارد؟

در گیربکس هلیکال شافت مستقیم ، شافت الکتروموتور با گیربکس صنعتی در یک راستا قرار دارد در حالی که شافت خروجی گیربکس بول هلیکال عمود بر محور الکتروموتور قرار دارد. این قابلیت با داشتن دنده پنیون کرانویل در گیربکس بول هلیکال میسر شده است.

گیربکس شافت مستقیم به چه موتورهایی وصل می شود؟

معمولا این گیربکس ها به الکتروموتور هایی با توان 0.35 تا 55 کیلووات متصل می شوند. گیربکس شافت مستقیم را می توان به هیدروموتور نیز متصل کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

0 / 5

رتبه صفحه شما:

به بالا بروید